понеделник, 30 септември 2013 г.

Пак идва зима

            Пак идва зима

            По повод статията ми  „Съчинение по пернишка тема” – относно новата гама зарядни за стартерни  акумулатори „Акутоник” получих много запитвания и коментари обобщени в два въпроса:
                       
Въпрос No1.                   21 век – ново поколение автомобили, нови акумулатори-какво налага да сменим и зарядните за тях и  защо е необходимо да ползваме зарядно след като редовно , ежедневно си ходя на работа с автомобила и батерията се зарежда от него?
Въпрос No2.            Защо трябва да си сменям зарядното след като имам старо /пернишко/ , което ми е служило 20 г чудесно или купил съм си ново китайско , голямо , с уред?
Колеги, аз съм един от тримата останали водачи на „Москвич” по улиците на Перник. Карам го защото е 40 х.км „запазен”. Мога да го ремонтирам на пътя , акумулаторът му е с капачки и доливам редовно вода, меря гъстотата и като е нужно го дозареждам докато достигне 1,28g/см3. Не ме предава.
Но в семейството ми се появи нов VW Еко UP и опаав новото VW – старт/стоп система, аларма, компютър, CD и радио -4х40W – пълно с електроника.
Нов акумулатор-система олово калций – затворен тип. По каталог – не се долива, не газоотделя, с по-голям стартерен ток с по-високо напрежение за заряд – 14 – 14,5V.
21 век - Колите станаха много – от тук и задръстванията (дори и в Перник). Горивата са скъпи и старт-стопната система на всеки светофар е наложителна, а пробегът се ограничава и е при ниска средна скорост. Чакайки на светофар или в задръстване,чистачките, вентилатора на парното, радиото ( 4х40W) работят,  фаровете светят. Всичко това води до ежедневен недозаряд-т.е. повече разряд от заряд. Капка по капка изтичат Ah на батерията , която особено в студено време  е с по-малък ефективен капацитет и по-тежък стартов режим , а идва зима!
Този недозаряд води до постепенна сулфатизация намаляваща още повече ефективния капацитет на акумулатора. За съжаление системите на автомобила не само не смогват да компенсират повишеният разход на Ah , но и не могат да повлияят на сулфатизацията. Оставен дори за седмица без ползване (командировка, ваканция, заболяване и т.н.) акумулаторът прогресивно сулфатизира и се стига до необратим недостиг на капацитет, губи стартови качества и живот на батерията … до следващата зима.
Това е по  Въпрос No1. Трябва периодично, поне на две седмици да правим десулфатизиращ изравнителен заряд/ особено през зимата/.
По Въпрос No2.: Старите или евтините китайски зарядни са на принципа:  заряд с падаща W характеристика- т.е. ниско напрежение на батерията – голям ток; високо напрежение – малък ток. До тук добре, но 80% от тези зарядни не са стабилизирани – трансформатор и диоди и параметрите им са силно зависими от мрежовото напрежение. Точно когато батерията е силно разредена и би поела голям ток – вечер като се върнем от работа и включим за заряд мрежата е най-натоварена и зарядният ток е в пъти по-слаб от номиналният. Индикаторът на зарядното показва зареденост , малък ток, свети „готов” заряда се прекратява и си мислим , че сме заредили батерията. За съжаление – не можем да проверим и достигнатата плътност на електролита (норма 1,28 най-малко 1,25) поради това, че новата  батерията е от затворен тип. Остава единствено „окото”- индикатор на батерията, но на повечето от тях го няма ( а и показанието му е вярно само, ако няма загуби на вода от електролита). За десулфатизация не може и да се говори -  за да се преодолее е необходим заряд с повишено напрежение – до 2,7V/ел. т.е. до 16 – 17V, а  мрежата е ниска, токоизправителят е евтин и не може да ги достигне, а индикира готовност.
Демек – нищо.
По-лошият случай е когато мрежовото напрежение е високо ( обикновено нощем) и батерията не е много разредена (нямаме вярна оценка поради това, че е затворена). Това повишено напрежение би довело до голям заряден ток, бурно газоотделяне ,повишаване на температурата  (температурна лавина) водещо до още по-голямо загряване , презаряд. Напрежението на батерията пада, токът на зарядното се повишава, а то не изключва защото дори добрите зарядни устройства изключват , когато напрежението се повиши, а токът падне. Батерията дори и затворен сребърно калциев тип не успява да рекомбинира отделените газове, изпуска  в атмосферата Н2 и О (т.е. губи вода) .Ако не изключим навреме от заряд, батерията се издува, разрушава и дори може и да се стигне до взрив от вътрешно късо при изкривени плочи.
            Спокойно, за да се събудим от този кошмар още със създаването на затворен тип батерии , учените в света потърсиха решение за да не се стига до апокалипсиса по-горе. Наскоро изтече 20 годишна давност на някои засекретени патенти от военният и космически бранш от които са видни  направленията ,в които са правени дългогодишни изследвания основно от руски и американски учени. Общото в тези разработки е заряда с импулсен реверсивен ток. Независимо от параметрите на технологията и практическото решение за достигането им , резултатът е положителен. Импулсният реверсивен ток осигурява сигурно зареждане, десулфатизация и изравнителен заряд на основните типове акумулаторни батерии - оловно киселинни, алкални и сребърно цинкови независимо дали са отворен или затворен тип. Липсва газоотделяне, загряване, презаряд и загуба на вода. Капацитетът след няколко цикъла се повишава над фабрично заложения. С тази технология се постигна революция и при производството на акумулаторни батерии – така наречената реверсивна блок формовка. С нейна помощ се съкратиха двукратно времето и разходите за производство и се повиши качеството и надеждността на произведените батерии при намалени материални разходи за Ah.
Българските учени начело с академик Дечко Павлов и екипът му в БАН-ЦЛЕХИТ; специалистите от ТУ София, Габрово и др. също дадоха своят принос. Плод на тези изследвания са и зарядните от гамата „Акутоник” първоначално създадени за нуждите на военните,но намерили и добър граждански прием.

На прага на зимата фирма ВК „Конверт” Перник осигурява пълната гама 12V/1A; 12V/5A; 12V/20A; 12;24V/15A реверсивни зарядни устройства „Акутоник” за вашият автомобил доказани в практиката, с гаранция за качество и на добри цени.

Няма коментари:

Публикуване на коментар